Dag 13 en 14 - Inle meer

1 december 2018 - Inle Lake, Myanmar

Hallo allemaal,

Vannacht goed geslapen, maar weer de wekker moeten zetten want we werden om 08:30u opgehaald bij de jetty van het hotel door de gids voor een dagje Inle Lake per boot. Dus jas en trui aan, want het is hier erg koud 's ochtends en het meer op. Het was geweldig! Wat een schitterende sprookjesachtige omgeving. En wat heeft de tijd hier stil gestaan! Alle huizen en gebouwen staan hier op palen in het meer. Ook de tuinen met voornamelijk tomaten drijven hier op het water.

Eerst naar het Nga Phe Kyaung Klooster, een houten klooster in het meer waar maar zes monniken wonen. Erg mooi om te zien. Vroeger werd dit het klooster van de springende katten genoemd, maar we hebben maar twee luie katten gezien. Daarna zijn we door de drijvende tuinen naar het dorp van de wevers gevaren. Zo mooi om te zien hoe de dames op traditionele manier achter de weefgetouwen de meest schitterende patronen weven. Heel erg knap. Ze weven zelfs met de draad die in de stengels van de lotus bloem zitten. Het was super om te zien. Daarna zijn we naar het Inle Heritage House gegaan om hier de opvang van de Birmese katten te bezoeken. Het was echt leuk om te zien hoe de katten daar opgevangen worden en leven al zagen ze er niet allemaal even fris uit. Ze hadden er nu 35 rondlopen waarvan 2 kittens. We hebben uiteraard verteld dat we thuis een kattenhotel hebben en dat vinden ze hier maar vreemd natuurlijk. Boven bij de katten opvang was een heel mooi restaurant en daar hebben we lekker samen met onze gids Ted buiten gelunched.

Na de lunch zijn we door gevaren naar een sigaren fabriekje, wat ook weer leuk was om eens te zien en natuurlijk heeft Martin een doosje sigaren gescoord (die hij overigens alleen maar als souvenier meeneemt). Vervolgens naar de zilversmid. Dat viel een beetje tegen maar stond nu eenmaal op het programma.

Maar daarna naar de Phaung Daw Oo Pagode waar vijf met bladgoud geplakte, 800 jaar oude, Boeddha beeldjes worden vereerd. De beeldjes zijn door al het bladgoud wat de gelovigen erop hebben geplakt volledig onherkenbaar geworden en lijken nog het meest op de familie Barbapapa. Bij de pagode is de bootschuilplaats waar de Karaweik-boot is opgeslagen die vier van de vijf beelden in processie over het meer draagt ​​tijdens het Phaung Daw Oo Pagode festival. Indrukwekkend.

Als laatste bezochten we de teak houten brug in het dorpje Mauingsthauk, vlakbij ons hotel, een soort U-Bein brug in het klein. Om 15:30u waren we weer bij het hotel. Het was een enerverend dagje maar wel erg vermoeiend. Wel heerlijk om een dag steeds op en rond het water te zijn!

Vanavond bellen we maar even de roomservice voor wat te eten en gaan we een filmpje kijken op tv. Morgen hebben we een rustdagje bij het zwembad en staat er (nog) niets op de planning. We hebben nog wel kunnen regelen met de manager van het hotel dat Martin met de drone mag vliegen vanuit de tuin van het hotel, dat is dan weer een meevaller.

Tot overmorgen!

1. Viviane:
    Weer ren geweldige dag.
  2. Erica:
    2 december 2018
    Superdruk hebben jullie het, maar wat een geweldige vakantie. Geniet van jullie rustdagje 😎⛱
  3. Magda&Dave:
    2 december 2018
    Ziet er allemaal schitterend uit. Geniet nog maar want hier is alleen maar regen en wind!
  4. Ingrid:
    2 december 2018
    Hoe leuk om op deze manier met jullie mee te reizen! Ziet er weer fantastisch uit!
  5. Jan:
    3 december 2018
    Bezoek aan katten opvang, di is eigenlijk een studiereis zoals met dit noemt in zakelijke kringen 😁😁😁😉